Om kampagnen "Tjek kemien"

”Tjek Kemien” er en informationskampagne lavet i samarbejde mellem Miljøstyrelsen og Forbrugerrådet Tænk. Kampagnen skal hjælpe forbrugerne til at få viden om kandidatlistestoffer i forbrugsartikler (produkter og varer).

Når du står i en butik og overvejer at købe for eksempel en sofa, noget legetøj eller en computer, har du i dag ret til at få at vide, om produkterne indeholder særligt problematiske kemikalier.

EU har nemlig den såkaldte kandidatliste, der er en liste over 201 problematiske kemikalier, som er lovlige at bruge, men er klassificeret som værende for eksempel hormonforstyrrende, miljøbelastende eller kræftfremkaldende. Hvis et produkt indeholder stoffer fra kandidatlisten, har du ret til at få det oplyst af producenten eller forhandleren.

Som almindelig forbruger kan du dog risikere, at det både er besværligt at kontakte producenten, og at der går længe, før du får svar. Producenten har nemlig 45 dage til at svare – og kun pligt til at give dig svar, hvis produktet indeholder stoffer fra kandidatlisten.

”Det er dette problem, som vi i samarbejde med Miljøstyrelsen har forsøgt at løse med appen Tjek Kemien. Med den skal det være let for dig at scanne stregkoden på for eksempel et stykke legetøj, du overvejer at købe til dit barn, og spørge producenten, om det indeholder nogle af disse problematiske kemikalier. Ligger produktet allerede i databasen, får du svar med det samme. Men under alle omstændigheder er det lettere at spørge producenten til indholdet med appen,” siger Claus Jørgensen, projektchef i Forbrugerrådet Tænk Kemi.

Europæisk samarbejde skal give mange flere adgang til information

Med det nye europæiske samarbejde med navnet LIFE AskREACH håber Forbrugerrådet Tænk Kemis projektchef Claus Jørgensen, at antallet af downloads og scanninger med appen mangedobles. I samarbejdet indgår myndigheder, videnskabelige institutioner, forbruger- og miljøorganisationer fra en lang række EU-lande.

De skal sammen få en ny app a la Tjek Kemien rullet ud i 14 lande efter dansk og tysk forbillede. Når projektet er afsluttet i 2022, vil appen være at finde i alle EU-lande.

Det er formålet, at det skal være lettere for virksomheder at komme i kontakt med forbrugerne om kandidatlistestoffer. Men også i det hele taget få øget opmærksomhed på den rettighed, du har som forbruger. På sigt skulle det også gerne føre til, at der anvendes færre kandidatlistestoffer i produkter i EU.

”I din hverdag risikerer du at møde problematiske kemikalier i mange forskellige produkter. Det kan for eksempel være de hormonforstyrrende ftalater og flammehæmmere, som kan afdampe fra produkter og sætte sig i dit indeklima. Der er god grund til, at du som forbruger er opmærksom på disse kemikalier. For selvom den enkelte gummistøvle, ledning eller plastikbold ikke nødvendigvis er problematisk i sig selv, så kan den samlede udsættelse være problematisk i forhold til fx hormonforstyrrende effekter – det er det, som forskere kalder for cocktaileffekten,” forklarer Claus Jørgensen.

Den europæiske app lanceres i november og december i en række partnerlande, og kommer ud til de danske forbrugere i uge 2 i 2020. Den nye database af produkter kan her begynde at komme danske forbrugere til gode.

Læs mere:

Miljøstyrelsens hjemmeside om projektet

Projektets internationale hjemmeside

Privatlivspolitik

Læs om, hvornår vi registrerer de personlige oplysninger, du afgiver, når du bruger appen, hvorfor vi har brug for at gemme dem og hvordan de bliver håndteret.

Forbrugerrådets Tænks privatlivspolitik 

Disclaimer

Informationerne på dette web-site er fremkommet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk Kemi og Miljøstyrelsen, og de afspejler ikke nødvendigvis den officielle holdning fra den Europæiske Union og LIFE AskREACH projektet.

The information and views set out in this website are those of the Forbrugerrådet Tænk Kemi and Miljøstyrelsen and do not necessarily reflect the official opinion of the European Union and the LIFE AskREACH project.

 

(Foto:"Hand Writing Science Formulas" by MR LIGHTMAN)